FANDOM

Zbrodnia w bibliotece
Sezon 3, odc. 41
Informacje podstawowe
Premiera 20.05.2010
Reżyseria Andrzej Kostenko
Chronologia
Poprzedni odcinek Wybory
Następny odcinek Więzienna przeszłość

Zbrodnia w bibliotece - to czterdziesty pierwszy odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

W nocy w bibliotece seminaryjnej w Kielcach zostaje zamordowany profesor Zygmunt Grudziński. Możejko planuje urlop w Egipcie. Niespodziewanie policja z Kielc prosi inspektora, aby przyjechał do ich miasta. Na plebanię dzwoni biskup i prosi księdza Mateusza o spotkanie. Orest i Mietek przyjeżdżają do Kielc. Eminencja opowiada proboszczowi o zabójstwie i prosi, aby przyjrzał się tej sprawie, gdyż sam nie wierzy w teorie policji. Równocześnie Niklewicz przekazuje śledztwo Możejce i Noculowi. Mówi im, że z biblioteki zginęły dwie książki, a profesor prawdopodobnie nakrył złodzieja. Policjanci przyjeżdżają do seminarium przebrani za księży. W bibliotece spotykają Mateusza. Mietek przekonuje inspektora aby wtajemniczyć proboszcza. Duchowny dowiaduje się, że zmarły pracował tylko nad jednym starodrukiem - "Żywoty świętych". Wieczorem ksiądz i policjanci przyłapują Joannę w bibliotece. Na plebanii Natalia nie zajmuje się niczym, tylko ogląda filmy. Mateusz ma wątpliwości co do winy Joanny. Kobieta mówi księdzu, że jeden z kleryków, Wojtek, dał jej hasło do tylnych drzwi. Twierdzi, że pożyczyła tylko ewangelię, a starodruku nie ruszała. Duchowny chce posłuchać nagrań z dyktafonu ofiary. Okazuje się, że fotokopia "Żywotów świętych" zniknęła z archiwum. Na szczęście jest jeszcze jedna kopia. Biskup decyduje się pojechać do Kielc. Na miejscu Mateusz mówi mu, że historia świętego Wojciecha jest inna niż dotychczas uważano. Eminencja podejrzewa, że sprawcą może być jakiś duchowny. Ksiądz domyśla się, że to kleryk Wojtek wykradł starodruk i usunął jego fotokopie z archiwum. Zrobił to ponieważ nie chciał, żeby odkrycia profesora wyszły na jaw. Poza tym na różańcu kleryka brakuje kilku koralików, które znaleziono na miejscu zbrodni. Wojtek przyznaje się jedynie do kradzieży starodruku, ale nie do zabójstwa. Wyjawia policji, gdzie schował książkę. Natalia dzwoni do księdza i opowiada mu co dzieje się na plebanii. Mietkowi udaje się zdobyć dyktafon zabitego. Na ostatnim nagraniu słychać dziwne kroki. Według ekspertyzy pochodzą one od osoby, która kuleje. Proboszcz dowiaduje się od Artura, że tylko Wojtek wiedział o odkryciu profesora. Joanna wyjawia Mateuszowi, że miała romans z zabitym, a Artur chciał, żeby zerwali, bo to on kocha Joannę. Proboszcz wie już, że to Artur jest sprawcą zbrodni i próbował wrobić we wszystko kleryka. Mężczyzna zostaje zatrzymany. Mateusz wraca do Sandomierza. Tuż po powrocie odwiedza go pracownica z opieki społecznej, która informuje go, że jego kuzynka Weronika Kozłowska zmarła i osierociła małą córkę - Emilkę. Ksiądz jest jej jedynym żyjącym krewnym, więc postanawia przygarnąć dziewczynkę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki