FANDOM

Złoty saganek
Sezon 13, odc. 172
Informacje podstawowe
Premiera 04.06.2015
Reżyseria Jakub Miszczak
Chronologia
Poprzedni odcinek Cień podejrzeń
Następny odcinek Ostatnie dni

Złoty saganek - to sto siedemdziesiąty drugi odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

Dominik ogląda program kulinarny, w którym występuje Mikołaj Rębacki, który ciągle bluzga swojego asystenta. Orest napomina synka, żeby nie zachowywał się tak jak Rębacki. Wieczorem Mikołaj rozmawia ze swoim prawnikiem Lipko. Rano Mateusz przychodzi z Natalią na targ, żeby kupić coś do stołówki. Tadeusz daje im gęś. Nagle zauważają Rębackiego, który krytykuje warzywa. Później Mikołaj wyrzuca dwóch kucharzy, braci Bogdana i Leszka Topolów, ze swojej willi, gdzie ci prowadzili restauracje. Ci próbują go przekonać do zmiany zdania, ale Rębacki ma na nich haka. Tuż potem przyjeżdża do lasu. Ksiądz odwiedza biskupa w sprawie stołówki, która jest za mała. Eminencja sugeruje sprawdzić działkę na uboczu. Orest zaprasza Mietka na obiad w restauracji, gdzie zostanie ogłoszone, kto zdobył nagrodę saganka (nagroda kulinarna). Tamara Bizoń ma już dwa saganki. Kobieta liczy na nagrodę, gdyż dzięki temu będą mogli spłacić z mężem kredyt. Nigdy nie wiadomo kim będą członkowie jury. Możliwe, że są nimi znani szefowie kuchni Bartosz Migas i Roman Zawicki. Wyniki ogłasza prawnik. Trzy saganki sprawiają, że restauracja zdobywa tytuł "Złotego saganka", a restaurator może stworzyć własny program kulinarny. Nagle Gibalski dzwoni do inspektora i mówi, że znaleziono ciało Rębackiego. Adwokat denata to słyszy. Możejko i Nocul docierają do lasu. Lekarz sądowy stwierdza, że ofiara został uderzony w głowę ciężkim narzędziem o tępej krawędzi, a zgon nastąpił niedawno. Marczak znajduje kawałek kamienia, który może być odpryskiem narzędzia zbrodni. Na komendzie Mietek przegląda notes zabitego, ale są tam głównie rysunki garnków. Lipko dociera na komisariat i mówi, że Rębacki jechał do braci Topolów, którzy grozili mu po wyrzuceniu z willi. Wieczorem Natalia i Mateusz docierają do willi, gdzie bracia biją bezdomnego Józefa, który trafia po tym do szpitala. Na miejsce przyjeżdżają policjanci. Orest pyta kucharzy o Rębackiego, jednak ci nie mają alibi na czas zabójstwa, więc zostają zatrzymani. Rano Józef mówi, że widział w lesie jak Mikołaj awanturuje się z kierowcom z jakiegoś auta, a potem słyszał huk, jakby człowiek upadał. Był tam też lekarz w białym ubraniu, który coś zabierał. Policjanci podejrzewają, że był to kucharz. Aspirant dostaje telefon, że krew na odprysku należała do ofiary, a sam odprysk to marmur. Mietek i Orest przyjeżdżają do Tamary, która nie wierzy w winę któregokolwiek z pracowników. Jedynymi podejrzanymi zostają bracia Topolowie. Nocul zauważa, że gosposia ofiary zeznała, że ten wyszedł z domu ok. 9.00, u Topolów był koło 11.00 i nie wiadomo co robił w międzyczasie - mógł się z kimś spotkać. Ksiądz odwiedza Leszka w areszcie. Mężczyzna zapewnia, że nie zabił Rębackiego. Natalia jest wściekła na braci. Nadchodzi dzień wręczenia nagrody. Biskup oznajmia, że dochody z uroczystego obiadu na budowę stołówki dla potrzebujących. "Złotego saganka" zdobywa Tamara. Migas i Zawicki przygotowują dania dla gości. Potrawy wszystkim smakują. Podczas posiłku biskup i Mateusz rozmawiają z Lipko. Duchowny domyśla się, że to Rębacki przyznawał nagrodę. Po uroczystościach ksiądz dowiaduje się, że Tamara zbiera stare przybory kuchenne. Potem Bizoń pokazuje proboszczowi kuchnie. Duchowny podejrzewa, że z Mikołajem łączyło ją coś więcej niż przyjaźń. Kobieta przyznaje, że byli w związku, ale rozstali się trzy lata wcześniej. Lipko zeznaje, że Rębacki chciał założyć w willi restauracje z Bartoszem Migasem w roli szefa kuchni, ale nie wie czy denat był z kimś umówiony w dniu śmierci. Policjanci domyślają się, że bracia coś ukrywają. Lipko dzwoni do kogoś i mówi, że policja coś wywęszyła i chce się z tą osobą spotkać. Proboszcz przychodzi do Leszka, który teraz szczerze żałuje pobicia Józefa. Mężczyzna mówi, że w czasie zabójstwa odbierał z bratem alkohol od dostawcy, ale nie powiedzieli o tym bo alkohol był z przemytu, a bezdomnego pobili, bo bali się, że coś wywęszy. Na plebanii Mietek pokazuje księdzu kalendarz ofiary, gdzie przy dacie śmierci jest napis godz. 10.00 i rysunek patelni. Duchowny zauważa, że w skali saganka patelnia oznacza okropną kuchnie. Następnego dnia proboszcz spotyka Bartka, który został wezwany na komendę. Kucharz przyznaje, że denat dzwonił do niego z propozycją pracy, ale wcześniej zaproponował to też komuś innemu. Mateusz udaje się do kancelarii, żeby porozmawiać z Lipko. Gdy wchodzi z sekretarką do gabinetu znajdują mecenasa z ostrzem wbitym w plecy. Możejko jest wściekły. Mateusz odwiedza biskupa u którego jest Józef, który powiedział mu coś, czego nie chciał powiedzieć policji. Proboszcz przyjeżdża do Tamary, ale nie zastaje jej, ale zauważa, że deska z jej kolekcji jest obita. Wychodząc ksiądz dostrzega auto z dziwnym malunkiem, więc dzwoni do Nocula. Duchowny odnajduje Tamarę w sklepie obuwniczym, który ma być dołączony do restauracji i wie już, że to ona zabiła Mikołaja, bo ten ją dręczył. Józef opisał jej auto jako beżowe w kwiatki i słyszał fragment "czterech pór roku" (dzwonek w telefonie Bizoń). Aspirant dociera do restauracji i zauważa rower księdza. Tamara wyznaje, że Rębacki chciał, żeby do niego wróciła i razem prowadzili restauracje, ale ta nie chciała, bo mężczyzna wcześniej ją bił. Wtedy uratował ją jej obecny mąż Jarek. Mikołaj szantażował kucharkę, więc czekała na niego przy drodze licząc, że go ubłaga, ale gdy ten się nie zgodził uderzyła go swoją deską. Natomiast Lipka zabiła, bo ten ją szantażował. Tamara zostaje zatrzymana. Orest i Dominik przygotowują caponatę.

CiekawostkiEdytuj

  • Nazwa "Złoty saganek" nawiązuje do "Karczmy saganek".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki