FANDOM

Portret psychologiczny
Sezon 13, odc. 169
Informacje podstawowe
Premiera 07.05.2015
Reżyseria Jakub Miszczak
Chronologia
Poprzedni odcinek Reportaż z domu
Następny odcinek Stan zagrożenia

Portret psychologiczny - to sto sześćdziesiąty dziewiąty odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

Dochodzi do napadu na sklep spożywczy. Nocul rozmawia z Mateuszem, że po dziesięciu napadach wciąż nie ma żadnego punktu zaczepienia. Nagle aspirant dostaje telefon, że doszło do kolejnego. Mietek dociera do sklepu, gdzie właściciel i świadek zeznają, że sprawca miał na sobie arafatkę i szarą bluzę z kapturem Jedyne co powiedział to "Dawaj kasę!". W trakcie szarpaniny pistolet wystrzelił, dzięki czemu policja ma łuskę do zabezpieczenia. Możejko kupuje grę dla syna. Nagle dochodzi do napadu na księgarnie (sprawca również ma na sobie arafatkę). Orest daje grę Dominikowi, który pyta czy jego koleżanka Julka mogłaby z nimi pojechać na ryby. Ojciec dziewczynki, Marek, zgadza się, więc inspektor też. Nagle do Oresta dzwoni Mietek i mówi mu o napadzie na księgarnie. Marek proponuje zająć się Dominikiem. Natalia przygotowuje dania do bloga, jednak fotografka, matka Julki, poprawia ich wygląd niszcząc jednocześnie smak. Policjanci przeglądają nagranie z monitoringu i zauważają, ze sprawca zmienił bluzę, ale chustki nie. Nie widać również jakiej używa broni, ale laboratorium identyfikuje ją po pocisku - mauser C96, a łuska jest sygnaturowana w języku niemieckim. Orest oznajmia, że wezwał wsparcie z wojewódzkiej. Marek przychodzi po żonę, Agatę, na plebanię, a Dominik chwali się, że jego ojciec pojechał łapać przestępców. Brat Marka, Paweł, gra z dziećmi w grę, ale matce dziewczynki się to nie podoba. Kobieta ma pretensje do męża, że jego brat tak długo z nimi mieszka i ciągle zajmuje się wojskiem i bronią. Marek przychodzi do Pawła, który w piwnicy pokazuje znajomemu Norbertowi Paluchowi swoją kolekcje broni. Po wyjściu chłopaka bracia zaczynają rozmowę o pracy. Przy szachach z aspirantem proboszcz zauważa, że sprawców może być dwóch - doświadczony przestępca (ale nie recydywista) i ktoś, kto chciał go wrobić. Nocul pokazuje księdzu list, który dostała sklepikarka, na którą napadnięto miesiąc wcześniej. Jest tam napisane "To pierwsza rata, oddam wszystko.". Oprócz tego sklepikarka dostała jeszcze 300 zł. Agata spotyka swoją znajomą Bożenę Dębińską, która jest policyjnym psychologiem o stopniu nadkomisarza i przyjechała do Sandomierza służbowo. Bożena dociera na komendę, żeby skonstruować portret psychologiczny sprawcy, ale wie, że nie będzie to łatwe. Psycholog zauważa, że bandyta jest bardzo inteligentny i ma bardzo dużo czasu, a sprawca napadu na księgarnie to nie ten sam, ponieważ to jedyny sklep z kamerą (seryjny przestępca wybierał sklepy bez monitoringu) i miał inną bluzę. Niewykluczone, że mogą się znać. Poza tym w życiu bandyty mógł pojawić się problem z pieniędzmi przez co wkroczył na drogę przestępstwa. Gdy Natalia kupuje pomidory spotyka Mietka, który poddaje jej kilka nowych pomysłów. Nocul spotyka się z informatorem, którym okazuje się być Paweł Karpiuk. Informator obiecuje rozejrzeć się za właścicielami mauserów C96. Brat Marka z Norbertem szukają w lesie schronów partyzantów, w których może być ukryta niemiecka broń. Jedna nic nie znajdują, więc postanawiają przełożyć poszukiwania na następny dzień. Orest wraca z Dominikiem i Julką z połowu, gdy nagle do inspektora dzwoni Daria. Niespodziewanie rozlegają się strzał, więc Możejko zabiera dzieci do samochodu, a sam postanawia to sprawdzić. Okazuje się, że to Paweł uczy Norberta strzelać. Chłopak wyjawia, że to on stoi za napadami na sklepy i pokazuje arafatkę. Jednak mężczyzna nie chce w to wierzyć, więc Norbert mówi, żeby poczekał do jutra. Gdy inspektor dociera na miejsce znajduje tylko słoiki i pocisk w słupie, więc dzwoni do Mietka. Nagle przychodzą dzieci. Wieczorem Bożena odwiedza Agatę, która robi zdjęcia japońskim potrawom. Dembińska wyjawia, że bierze udział w śledztwie. Nagle słyszy rozmowę, z której wynika, że bracia mają jakąś tajemnicę. Rano Mateusz spotyka Nocula, który mówi mu, że seryjny ma naśladowce. Duchowny podejrzewa, że sprawca może już nie uderzyć. Julka opowiada rodzinie o strzelaninie w lesie. Balistyka wykazuje, że pocisk ze sklepu został wystrzelony z tej samej broni. Bożena oznajmia, że sprawca już nie uderzy, bo przypadkowy wystrzał skłonił go do zaprzestania działalności, przez co trudno będzie go złapać. Na komendę przychodzi Paweł i mówi policjantom o Norbercie. Orest zauważa, że chłopak nie pasuje do profilu. Tymczasem Paluch po raz kolejny napada na sklep, ale zostaje opryskany gazem pieprzowym i obezwładniony. Na komendzie chłopak wyjawia, że Paweł trzyma mausera w piwnicy. Norbert zostaje zatrzymany. Policjanci wiedzą już, że Paluch to naśladowca, a Karpiuk pasuje do profilu. Nocul i Gibalski przyjeżdżają do Pawła i przyłapują go na ukrywaniu broni. Agata jest zachwycona zdjęciami potraw Natalii. Marek z córką przychodzą po fotografkę. Nagle ksiądz dostaje telefon, że złapano Pawła. Na komendzie Karpiuk przyznaje, że chciał zrzucić winę na Norberta, a broń chciał wyrzucić. Mężczyzna zostaje aresztowany. Na komisariat przychodzi proboszcz, bo chce porozmawiać z Pawłem. Mężczyzna bardzo żałuje tego co zrobił. Później duchowny odwiedza Marka i mówi mu o zatrzymaniu jego brata. Mateusz wie, że Marek stracił pracę dwa miesiące wcześniej. Mężczyzna przyznaje, że to on napadał na sklepy, po tym jak przypadkiem znalazł pistolet. Jego żona jest w szoku. Marek okłamuje córkę, że musi wyjechać w delegacje, po czym idzie na komendę i przyznaje się do winy. Paweł przyznaje, że chciał chronić brata. Sam domyślił się tego, gdy zauważył brak naboju i znalazł w piwnicy dres i chustę. Możejko dziękuje Bożenie. Mietek ogrywa księdza w szachy. Blog kulinarny staje się bardzo popularny.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki