FANDOM

Odkupienie
Sezon 17, odc. 213
Informacje podstawowe
Premiera 02.03.2017
Reżyseria Filip Zylber
Chronologia
Poprzedni odcinek Wahadełko
Następny odcinek Igranie z ogniem

Odkupienie - to dwieście trzynasty odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

Pluskwa remontuje budynek bierze udział w remoncie budynku szkoły przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych. Ksiądz Jacek nadzoruje pracę, a wszystkim zajmuje się jego przyjaciel inwestor Janusz Nowakowski. Natalia przynosi jedzenie dla pracowników. Wieczorem Janusz zajmuje się krzyżem przy ołtarzu. Rano Daria mówi Orestowi, że ma zamiar wyjechać na trzy miesiące, co niezbyt podoba się policjantowi. Dominik domyśla się o co chodzi i jest mu przykro. Daria proponuje partnerowi ślub. Na otwarciu schroniska ksiądz Jacek chwali Janusza. Biskup poświęca przytułek, po czym zostaje oprowadzony przez asystenta, Natalię i Mateusza. Niestety drzwi wstawione przez Jacka wypadają z zawiasów. Nowakowski opowiada Waldkowi o spotkaniu z księdzem Jackiem po latach. Natalia przygotowuje poczęstunek dla gości. Wieczorem do Janusza przychodzi alkoholik Marian, który chciał dla niego pracować, ale przez picie nie może dostać pracy. Jacek wyznaje Mateuszowi, że trochę denerwuje się pracą w schronisku. Nagle duchowni słyszą dziwny hałas. Nowakowski mówi, że ktoś rzucił kamieniem w kaplicę. Inwestor domyśla się, że to Marian, ale nie chce tego zgłaszać. Gdy Mateusz wraca do domu przyglądają mu się dwaj mężczyźni w samochodzie. Rano Daria i Orest przychodzą na plebanię i oznajmiają księdzu, że chcą się pobrać, gdy inspektor dostaje wezwanie na komendę w sprawie zabójstwa, a ofiarą jest Janusz i wszystko wskazuje na napad. Proboszcz jedzie z policjantem. Na miejscu zbrodni lekarz sądowy stwierdza, że Nowakowski został wielokrotnie uderzony w głowę tępokrawędzistym narzędziem i zginął ok. 200-3.00. Nocul i Marczak mówią Mateuszowi, że Bosek znalazł ciało. Policjanci wiedzą o Marianie i chcą go przesłuchać. Mateusz pociesza Jacka, który źle znosi śmierć przyjaciela. Gibalski i Wierzbicki znajdują Mariana. Pluskwa chce zastąpić Janusza. Chwilę później przychodzą do niego dwaj mężczyźni, którzy chcą przenocować w schronisku. Gibal przyjeżdża do schroniska, gdzie dowiaduje się, że Jacek już sobie poszedł. Podczas przesłuchania Marian przyznaje, że groził Januszowi, ale go nie zabił. Mówi również, że chodził z ofiarą do szkoły. Mateusz rozpoznaje pijaczka. Jacek prosi Możejkę, żeby znaleźli rodzinę ofiary, bo ten nigdy o nikim nie wspominał. Inspektor denerwuje się naukami przedmałżeńskimi, ale proboszcz go uspakaja. Wieczorem Mietek odwiedza Mateusza i mówi mu, że Nowakowski niedawno wyszedł z więzienia w Austrii, gdzie dostała 8 lat za napad na jubilera, którego dokonał z braćmi Bednarskimi. Zostali złapani bez łupu, a po powrocie do kraju Janusz zerwał kontakt z rodziną, a wcześniej mieszkał z konkubiną i jej synem. Wyniki sekcji wykazały, że denat przed śmiercią został ogłuszony i bity. Następnego dnia Marian dowiaduje się, że kamyczek, który znalazł to diament. Później Jacek spotyka go w kaplicy. Pijaczek przyznaje się do rzucenia kamienia, ale zapewnia, że go nie zabił. Nocul i Dziubak przesłuchują konkubinę, Annę Cietrzew i jej syna, Marka. Kobieta zeznaje, że Janusz dzwonił do niej 3 tygodnie wcześniej, ponieważ się stęsknił i chciał się spotkać. Poza tym nękali ją bracia Bednarscy, którzy uważają, że Nowakowski ma ich łup. Potem Anna i Marek przychodzą do kaplicy, Jacek z Waldkiem pokazują im krzyż, nad którym Janusz pracował pół roku. W kawiarni kelnerka mówi Mietkowi i Antkowi, że jej koleżanka widziała Bednarskich. Kobieta zeznaje, że ci jedli u nich kilka razy. Na komendzie policjanci przesłuchują księdza Jacka, który przyznaje, że pieniądze Janusza mogły pochodzić z kradzieży. Mateusz przychodzi na budowę. Wieczorem na plebanii Pluskwa opowiada proboszczowi i policjantom o wizycie bracie Bednarskich w przytułku. Rano policjanci przebierają Dziubaka za bezdomnego, żeby ten mógł zbliżyć się do podejrzanych. Tam Antek okłamuje ich, że pochodzi z patologicznej rodziny. Jeden z braci podsłuchuje rozmowę Jacka i Pluskwy, z której dowiaduje się, że w schronisku jest policjant. Mietek dostaje telefon, że Bednarscy uciekli. Gdy bracia chcą odjechać zauważają blokadę na swoim aucie, ale krótko potem zostają zatrzymani. Na komendzie jeden z nich twierdzi, że Janusz sam chciał się z nimi spotkać, a jubiler zgarnął cały łup i Nowakowski jakoś się z nim dogadał i wcale nie zależało mu na jego śmierci. Wieczorem w kaplicy Marian słyszy krzyki po czym ratuje księdza Jacka przed porwaniem. Mateusz, Waldek, Nocul i Dziubak przyjeżdżają do szpitala, gdzie okazuje się, że prawdopodobnie nie będzie komplikacji, a Jacek nie widział sprawcy, tylko światło. Następnego dnia policjanci ustalają, że sprawca był w masce. Antek mówi, że na zarówno ksiądz Jacek jak i Janusz mieli rany po kastecie. Pluskwa przypomina sobie, że Marek miał kastet. Proboszcz mówi Annie o napadzie na Jacka. Kobieta mówi synowi, że policja chce z nim rozmawiać i domyśla się, że to on jest zabójcą. Na komendzie chłopak mówi, że przez Nowakowskiego jego matka zaczęła pić. Kiedy spotkał się z Januszem pokłócili się i zabił go. Potem napadł na księdza Jacka bo podejrzewał, że ten wie, gdzie jest łup. Przed wyjazdem Daria pokazuje Orestowi i Dominikowi suknię ślubną. W krzyżu policjanci znajdują diamenty. Jackowi jest przykro z tego powodu. Marian dostaje pracę, a Jacek znajduje diament przy ołtarzu, jednak policjanci muszą go zabrać, ale Antek wyjawia, że policja Austriacka wyznaczyła nagrodę za znalezienie łupu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki