FANDOM

Obcy
Sezon 1, odc. 1
Odc.1
Informacje podstawowe
Premiera 7 grudnia 2008
Reżyseria Maciej Dejczer,
Andrzej Kostenko
Chronologia
Poprzedni odcinek Brak
Następny odcinek Eksperyment

Obcy - to pierwszy odcinek serialu Ojciec Mateusz.

Streszczenie Edytuj

Do Sandomierza przybywa ksiądz Mateusz. W trakcie jazdy autobusem poznaje Mieczysława Nocula (policjanta z miejscowej komendy). Szybko znajdują wspólny język. Duchowny udaje się do kurii, gdzie biskup oferuje mu posadę proboszcza w parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy‎. Mateusz zgadza się. Krótko po wejściu do kościoła spotyka gospodynię Natalię i kościelnego Piotra, którzy w pierwszej chwili biorą go za złodzieja. Wkrótce potem ksiądz odprawia pierwszą mszę w nowej parafii. Po nabożeństwie przychodzi do niego Lilit - parafianka, która mówi mu jej mąż, Aram, został zamordowany a policja uważa, że popełnił on samobójstwo skacząc z mostu. Mateusz udaje się do nieszczęsnego miejsca, gdzie prosi Boga o pomoc, po czym jedzie do fabryki papieru, gdzie pracował zmarły mężczyzna, na spotkanie z właścicielem Siwakowskim. Jeden z pracowników, Tejmur, wykupuje msze za nieżyjącego kolegę, mimo, że niezbyt się lubili. W trakcie obiadu ksiądz Mateusz dowiaduje się, że gospodyni nie najlepiej gotuje. Następnego dnia duchowny spotyka się z Lilit, która twierdzi, że mąż bardzo lubił Tejmura, który wcześniej wykupił za niego mszę. Następnie udaje się na komendę, gdzie rozmawia na temat sprawy z aspirantem Mietkiem Noculem i poznaje inspektora Możejkę, który szybko wyprasza proboszcza, jednak Nocul pokazuje mu dowód w śledztwie - list samobójczy. Ksiądz zauważa, że list napisała osoba praworęczna, a rzekomy samobójca był leworęczny. Rano Mateusz dołącza do inspektora, który biega w parku, i naprowadza go na swój trop, aby uchronić aspiranta od kłopotów z powodu złamania procedur. Policja bada domniemane miejsce samobójstwa po raz kolejny, gdzie Gibalski znajduje guzik Tejmura. Ten jednak zaprzecza, aby miał z tym coś wspólnego. W trakcie strzyżenia ksiądz dowiaduje się o oskarżeniach, po czym natychmiast udaje się na komendę, gdzie udaje mu się spotkać z podejrzanym. Mężczyzna przysięga, że jest niewinny. Gdy ksiądz wracana na plebanię dowiaduje się, że dzwonił tam biskup, ponieważ Natalia nie jest jeszcze w wieku matronalnym. Gdy przyjeżdża do kurii Biskup i jego asystent Jacek mają pretensje do Mateusza o to, że angażuje się w sprawy policji. Jednak udaje mu się rozwiać ich obawy co do gospodyni. Wracając wpada na aspiranta Nocula, od którego dowiaduje się, że ofiara mógł zginąć w papierni. Podczas kolacji Natalia naprowadza go na trop, że śmierć mogła być wypadkiem. Natychmiast przyjeżdża do komendy i mówi o wszystkim Mietkowi, który dzieli się odkryciem z inspektorem. Następnego dnia odbywa się pogrzeb. W takcie mszy Siwakowski opuszcza kościół i odjeżdża samochodem. Policja i ksiądz Mateusz zaczynają go gonić. Proboszczowi udaje się dogonić mężczyznę i daje mu do zrozumienia, że wie co się stało - Aram spadł z rusztowania, szef znalazł jego ciało i postanowił upozorować samobójstwo. Ksiądz przekonuje właściciela papierni, aby dobrowolnie oddał się w ręce policji. Tejmur zostaje oczyszczony z zarzutów. Po południu ksiądz Mateusz spotyka w parku Możejkę i Nocula grających w szachy i pomaga aspirantowi wygrać.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki