FANDOM

Nauczyciel
Sezon 16, odc. 209
Informacje podstawowe
Premiera 03.11.2016
Reżyseria Wojciech Nowak
Chronologia
Poprzedni odcinek Porzeczki
Następny odcinek Reggae

Nauczyciel - to dwieście dziewiąty odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

Po mszy proboszcz rozmawia z rodziną Gabrysiów, którzy mają już trzy córki, a ich matka, Janka, zaszła niedawno w kolejną ciążę. Wieczorem Mateusz odwiedza nauczyciela angielskiego Kosmę Siwczyka, który przygotowuje lekcje dla dzieci z biednych rodzin. Nagle przez okno zostaje wrzucony cegła z przywiązaną doń kartką z napisem "Wiem ki jesteś". Nauczyciel chowa kartkę przed księdzem i oznajmia, że nie chce tego zgłaszać. Rano po przeczytaniu artykułu o pedofilu Natalia oznajmia, że chodzi tu o Kosmę, który wcześniej zmienił nazwisko. Nagle do proboszcza dzwoni biskup. Na spotkaniu w kurii Mateusz próbuje bronić Siwczyka, ale biskup postanawia odsunąć go od fundacji do czasu wyjaśnienia sprawy. Gdy duchowny dociera do szkoły jest świadkiem manifestacji przeciwko Kosmie. Nauczyciel zarzeka się, że 15 lat temu nie molestował dziewczyny, ale ta była z nim z własnej woli. Na miejsce manifestacji przyjeżdżają Dziubak i Kobylicka. Mateusz wyprowadza anglistę ze szkoły i próbuje uspokoić tłum. Chwilę potem dołącza do nich Nocul. Kosma wyznaje księdzu, że zmienił nazwisko, żeby odciąć się od przeszłości. Na plebanii nauczyciel opowiada o swoim związku z uczennicą, Patrycją, której rodzice próbowali rozdzielić parę, a gdy to się nie udało donieśli na policję. Później dziewczyna umarła przy porodzie wraz z dzieckiem. Zosia próbuje przekonać ojca, że Siwczyk nie jest złym człowiekiem, po czym rposi go o nauczenie samoobrony. Wieczorem, po wyjściu Kosmy, Natalia krytykuje zachowanie proboszcza. Następnego dnia Zosia uczy Emilkę chwytu samoobrony, co niezbyt podoba się Basi. Mateusz przyjeżdża do domu Kosmy i zauważa na drzwiach od garażu napis "PEDOFIL", a po podejściu do garażu słyszy dźwięk silnika, więc dzwoni na policję. W środku znajdują zwłoki Siwczyka w samochodzie i podejrzewają samobójstwo. Jednak lekarz sądowy zauważa, że denat nie ma sinych ust co może wskazywać na inną przyczynę zgonu aniżeli niedotlenienie. Ewa i Antek przesłuchują Mateusza, który mówi im o cegle i o rodzicach Patrycji. Policjanci udają się do redakcji, gdzie Justyna mówi im, że informacji dostała z otrzymanej wcześniej koperty z archiwalnymi wycinkami z gazet, do której dołączony był liścik od Ewy Mostowskiej. Justyna daje policjantom listy na temat artykułu. Natalia dostaje list z Kruka, z którego wynika, że gosposia ma długi, więc postanawia spłacić je w ratach. Lekarz sądowy oznajmia Kobylickiej i Dziubakowi, że przyczyną zgonu było przerwanie rdzenia kręgowego na skutek uderzenia w potylicę. Policjanci mówią o tym szefowi. Podczas odprawy mówią o liście i o historii ofiary. Możejko postanawia odszukać teściów denata i tajemniczą Mostowską. Gdy Mietek wraca do domu dowiaduje się, że Emilka, Basia i Natalia też chcą uczyć się samoobrony. W domu ofiary Antek wyczuwa zapach chloru na narożniku stolika. Latarka z luminolem ujawnia ślady krwi. W koszu Dziubak znajduje zakrwawioną szmatkę. Ewa i Antek mówią szefowi, że odciski ze śmietniki nie pasują do żadnych w bazie. Wierzbickiemu udaje się odnaleźć Mostowską w Rzeszowie i dowiedzieć się, że mieszka na tej samej ulicy co teściowie denata. Poza tym kobieta ma krewnych w Sandomierzu i była u nich niedawno. Dziubak i Kobylicka udają się do domu brata Mostowskiej, Zdzisława, gdzie zastają również Ewę. Kobieta uważa, że nie zrobiła nic złego donosząc na Siwczyka. Poza tym powiedziała o wszystkim rodzicom Patrycji. Nagle Zdzisław przyznaje, że to on rzucił cegłą. Polcijanci mówią szefowi, że to na pewno rodzice Patrycji zemścili się na Kosmie, bo przysięgli, że ten nigdy nie dotknie żadnego dziecka. Jednak inspektor nie jest przekonany do tej teorii. Wieczorem Ewa i Antek przeglądają listy. Rano na komendę przechodzą rodzice Patrycji, którzy są usatysfakcjonowani, że Siwczyk nie żyje. Paruzel zdejmuje odciski ze szklanek, z których piło małżeństwo. Mietek, Ewa i Antek przyjeżdżają do hotelu, ponieważ to odciski mężczyzny były na koszu. Mateusz jest świadkiem aresztowania. Na komendzie mężczyzna zarzeka się, że nie zabił Kosmy. Przyznaje, że przyjechał do jego domu, ale nie miał odwagi tam wejść, a śmietnika pewnie dotknął przypadkiem. Wieczorem Dziubak przychodzi do księdza i mówi mu o dowodach. Gdy Nocul wraca do domu okazuje się, że babcia też chce się uczyć samoobrony. Na plebanię przychodzi Tomasz Gabryś, dyrektor szkoły, który oznajmia, że urodzi mu się kolejna córka. Rano Natalia przeprasza proboszcza, a jej uwaga naprowadza go na nowy trop. Później gosposia opowiada babci o spotkaniu z doradcą z Kruka. Duchowny przyjeżdża do domu Gabrysiów, gdzie Janka mówi mu, że Tomek martwił się o córki, bo Kosma był ich sąsiadem i udzielał dziewczynkom korepetycji. Poza tym ich najmłodsza córka była zrozpaczona, gdy nauczyciel został wyrzucony ze szkoły. Nagle przychodzi Tomasz, który wyznaje, że to on zabił Siwczyka, bo podejrzewał, że nauczyciel molestował jego córki. Był to wypadek przy kłótni (anglista był pijany i powiedział, że molestował córki dyrektora, co najprawdopodobniej było nieprawdą). Po tym Tomasz chciał się przyznać, ale żona przekonała go, żeby tego nie robił. Razem postanowili upozorować samobójstwo. Małżonkowie decydują się sami pójść na policję. Wieczorem Mietek gra z księdzem w szachy i jest wyczerpany po ćwiczeniach. Poza tym aspirant mówi, że rodzicom Patrycji nie można nic zrobić, bo to nie oni złożyli donos. Natalia odruchowo uderza Mateusza, bo ten zaskoczył ją od tyłu.

CiekawostkiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki