FANDOM

Mateusz Żmigrodzki
Mateusz
Informacje podstawowe
Pseudonim(y) Ksiądz Mateusz
Ojciec Mateusz
Zajęcie Kapłan
Rodzina
Stan cywilny Kawaler (obowiązuje go celibat)
Dalsi krewni Emilka Kozłowska (córka kuzynki)
Dane produkcji
W rolę postaci wciela się Artur Żmijewski
Pierwszy występ Odc. 1 - Obcy

​​​Mateusz Żmigrodzki - główny bohater serialu. Poznajemy go, kiedy przyjeżdża z Białorusi i ma objąć posadę proboszcza w Sandomierzu. Jego pasją jest gra w szachy i... drifting, wszyscy dziwią się kiedy, okazuje się, że Mateusz prowadzi auto, driftując. Uczy religii w liceum. Zna kilka języków obcych, między innymi: polski, angielski, rosyjski, białoruski i włoski.

WyglądEdytuj

A czy to rutynowe śledztwo prowadzi taki wysoki, szczupły ciemny blondyn w sutannie?

— Orest Możejko

Ksiądz Mateusz jest wysoki i szczupły. Ma ciemne blond włosy i niebieskie oczy. Zazwyczaj ma na sobie sutannę.

OsobowośćEdytuj

Jest znany ze swojej chęci do pomagania każdemu, kogo spotka, oraz talentu do rozwiązywania zagadek kryminalnych. Najbardziej lubi grać w szachy i jeździć na swoim rowerze. Gotów wiele poświęcić, aby osiągnąć swoje cele. Bardzo lubiany przez mieszkańców Sandomierza.

MłodośćEdytuj

Urodził się kilkadziesiąt kilometrów od Sandomierza. Mateusz uczył się w szkole w Sandomierzu, gdzie jednym z jego nauczycieli był Jan Nalberczak. Nie wiemy, kiedy wstąpił do seminarium; do tego wyboru namówił go Biskup. Wiadomo że na długo przed objęciem posady proboszcza wyjechał do Pakistanu. Po pewnym czasie został wysłany na misję do Białorusi.

Przyjazd do SandomierzaEdytuj

Gdy wrócił on z misji, biskup nakazał mu objęcie posady proboszcza w parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy, gdzie od śmierci księdza Łukasza nie ma proboszcza. Wkrótce poznał on trudne charaktery swoich parafian. Dowiedział się on także o problemach swojej parafianki - jej mąż został zamordowany, a policja twierdzi że było to samobójstwo. Ksiądz Mateusz z pomocą policjanta Nocula odkrył prawdę. Wkrótce policjant stał się częstym gościem na plebanii.

Kontrowersja Edytuj

Ksiądz Mateusz wiezie na rowerze ranną parafiankę, niejaką Lenę Romantowską. Wywołuje tym skandal, chodzą pogłoski, że duchowny romansuje z mężatką. Jakiś czas później kobieta wbija nóż w swojego męża - Jana Romantowskiego. Ksiądz, decyzją biskupa, musi udać się na urlop.

Zabójstwo mecenasaEdytuj

Kilka miesięcy po przyjeździe do Sandomierza zamordowano mecenasa Stawickiego, a ksiądz Mateusz został aresztowany pod zarzutem zamordowania prawnika. Duchowny w więzieniu poznaje więźnia Pluskwę, z którym się zaprzyjaźnia i udowadnia swoją niewinność.

PorwanieEdytuj

W 5 odcinku 3 serii zamordowany zostaje pewien prawnik. Karolina jest podejrzaną w tej sprawie. Ksiądz podobnie jak Piotr, Natalia, Michał, Mietek i Możejko są świadkami jak owa Karolina grozi jubilerowi Rafałowi. Mietek interweniuje, podejrzana bierze córką Nocula, Olę na zakładniczkę, jednak Mateusz dobrowolnie się z nią zamienia. Oboje uciekają skradzionym samochodem Możejki i ukrywają się w szopie. Karolinie udało się przekonać księdza iż jest niewinna. Gdy zdarzyła się ku temu okazja, ksiądz uciekł i odebrał porywaczce swój skradziony przez nią telefon. Zadzwonił do swych przyjaciół i zapewnił by szukali nie jego, lecz zabójcy, którym nie jest Karolina. Wrócił on do Karoliny i pomógł jej w domysłach, kto jest prawdziwym mordercą. Wrócili oni do Sandomierza by odkryć prawdę, a dzięki pomocy księdza Mateusza ominęli policyjną pułapkę. Niestety, Karolina została aresztowana. Na szczęście policja w końcu znalazła prawdziwego mordercę.

Relacje z innymi ludźmiEdytuj

Natalia BorowikEdytuj

Natalii bardzo zależy na księdzu Mateuszu. Mimo to często się na niego denerwuje, zazwyczaj dlatego, że proboszcz często rusza ludziom na pomoc w czasie posiłku.

Mieczysław NoculEdytuj

Mietek jest pierwszą osobą, którą ksiądz spotkał po przyjeździe do Sandomierza. Szybko znaleźli wspólny język. To aspirant najczęściej współpracuje z proboszczem, który pomaga mu trafić na właściwy trop. Bardzo lubią grać razem w szachy, chociaż to Mateusz zazwyczaj wygrywa.

Orest MożejkoEdytuj

Inspektor początkowy był sceptycznie nastawiony do wtrącania się księdza w sprawy policji, wręcz nie chciał się z nim widzieć. Ale z biegiem serialu zaczął przekonywać się do proboszcza, a nawet bardzo się polubili. Mimo, że Możejko jest ateistą, często odwiedza plebanię.

BiskupEdytuj

Mateusz bardzo szanuje biskupa, jednak gdy ten prosi go, aby nie mieszał się w sprawy policji, proboszcz nie może spełnić tych próśb. Mimo tego Ekscelencja ma duże zaufanie do księdza i troszczy się o niego.

Lucyna WielickaEdytuj

Księdza Mateusza nigdy nie denerwowało dziwne zachowanie i ucieczki babci. Gdy ta straciła mieszkanie, proboszcz bez wahania przyjął ją i jej wnuka pod swój dach.

Michał WielickiEdytuj

Gdy Michał kradł, ksiądz Mateusz bardzo chciał pomóc jemu i jego babci. Chłopiec jednak odtrącał pomoc. Odkąd zamieszkał na plebanii, szybko zaprzyjaźnił się z proboszczem i zaczął zwierzać mu się ze swoich problemów i dylematów.

Waldemar GrzelakEdytuj

Poznali się, gdy ksiądz Mateusz trafił do więzienia i zostali kumplami spod celi. Po wyjściu na wolność Pluskwa przez jakiś czas mieszkał na plebanii. Nawet, gdy znalazł mieszkanie często odwiedzał proboszcza i pomagał mu w rozwiązywaniu zagadek.

Piotr DerlackiEdytuj

Piotr sumiennie pracuje by utrzymać kościół i plebanię w dobrym stanie. Gdy kościelny miewa problemy zwierza się z nich księdzu Mateuszowi, a ten zawsze chętnie mu pomaga.

Jacek KolankoEdytuj

Mimo jawnej niechęci księdza Jacka do księdza Mateusza, proboszcz ufa mu i nie wierzy, aby ten dopuścił się defraudacji. Na początku stosunki między kapłanami były chłodne, lecz z biegiem serii zaczęły się stopniowo ocieplać.

Emila KozłowskaEdytuj

Emilka jest córką kuzynki księdza Mateusza. Gdy dziewczynka straciła matkę ksiądz bez wahania podjął się opieki nad nią. Emilka szybko zadomowiła się na plebanii i polubiła innych mieszkańców. Proboszcz nie potrafi denerwować się na podopieczną.

CiekawostkiEdytuj

  • Ksiądz Mateusz bardzo rzadko porusza się samochodem. Zdecydowanie częściej widzimy go w serialu jeżdżącego swoim rowerem.
  • Mateusz bardzo lubi grać w szachy - zwłaszcza z księdzem Biskupem i asp. Noculem.
  • Ks. Mateusz nie słodzi kawy.
  • W drugim odcinku w 23 minucie widzimy stary rower Ojca Mateusza. Półtora minuty później jedzie już na nowym rowerze do komendy. Wracając ma swój stary rower.
  • Kościół, w którym ksiądz Żmigrodzki jest proboszczem, tak naprawdę znajduje się w Warszawie, nie w Sandomierzu.

Cytaty Edytuj

Bóg jest miłosierny. Lituje się nad każdym – także nad grzesznikiem.

—odcinek 20

Co to za miłość, która rodzi nienawiść do innego człowieka!

—odcinek 20

Jako duchowny muszę szanować prawo, chociaż nikogo ono nie zbawi.

—odcinek 5

Człowieka nie zmienia się siłą, człowieka trzeba zmieniać miłością.

—odcinek 10

Idźcie w pokoju Chrystusa. Tylko ubierzcie się ciepło.

—odcinek 11

Jak się zaufa Bogu, to łatwiej mieć nadzieję.

—odcinek 78

Jej już życia nie wrócisz, rozumiesz? Ale nie niszcz swojego!

—odcinek 16

Pan Bóg słucha wszędzie – niezależnie od miejsca.

—odcinek 77

Więcej z Fandomu

Losowa wiki