FANDOM

Kolekcjoner (seria 10)
Sezon 10, odc. 133
Informacje podstawowe
Premiera 21.11.2013
Reżyseria Wojciech Nowak
Chronologia
Poprzedni odcinek Radar
Następny odcinek Ślepy los

Kolekcjoner - to sto trzydziesty trzeci odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

Wieczorem Herman van Klausen pomaga swojej znajomej Izabeli Rytel. Młoda kobieta chce wynająć pokój w hotelu, ale zmienia zdanie, gdy dowiaduje się, że trzeba zapłacić z góry. Nieoczekiwanie van Klausen oświadcza, że jest ona z nim umówiona. Rano babcia przygotowuje się do wyjazdu do sanatorium. Natalia decyduje się zrobić remont i poprosić o pomoc Antka. Hotelowy recepcjonista słyszy strzał i zagląda do jedynego zajętego pokoju na tym piętrze. Obok łóżka znajduje nieprzytomnego Hermana. Nocul dostaje zgłoszenie o postrzeleniu. W hotelu Możejko z aspirantem przesłuchują recepcjonistę, który mówi o dziewczynie - Mariannie Więcek. Na podłodze Karolina znajduje pusty portfel. Później Górskiej udaje się ustalić, że Więcek była karana za narkotyki. Mietek i Karolina spotykają Mateusza i Natalię i aspirant mówi im o Mariannie. Po powrocie na plebanię gospodyni opowiada księdzu o dziewczynie. Policjantom udaje się znaleźć Więcek na przystanku. Ma przy sobie gotówkę i dokumenty van Klausena. Na komendzie dziewczyna przyznaje, że okradła Hermana, ale nie strzelała do niego. Proboszcz przyjeżdża do szpitala, ale nie może jeszcze odwiedzić postrzelonego. Duchowny spotyka Izabelę i jej syna Julka, którzy pomagają umilić czas małym pacjentom. Antek wyznaje księdzu, że był zakochany w Mariannie bez wzajemności. Ojciec dziewczyny zapił się na śmierć, a matka w ogóle się nią nie zajmowała. Mateusz odwiedza Więcek, która przyznaje, że chciała pójść na noc do hotelu, a potem uciec bez płacenia. Hermana okradła bo miała dług i potrzebowała pieniędzy. Z hotelu wyszła około szóstej i poszła do piekarni, gdzie mogliby ją rozpoznać. Poza tym postrzelony powiedział jej, że przyjechał do Sandomierza zrobić interes swojego życia. Nocul oznajmia proboszczowi, że udało się potwierdzić alibi Marianny, a wcześniej dowiedział się o kolekcjonerze z Sandomierza Rytlu. Duchowny postanawia pozwolić Więcek zostać na jakiś czas na plebanii, co nie podoba się Natalii. Marczak prosi Mietka, żeby pojechał z nim odebrać nowe auto. Więcek wyznaje księdzu, że niegdyś była okropna, ale poznała swojego męża Kazimierza, niestety ten zginął w wypadku na budowie, a na wieść o tym dziewczyna poroniła. Nagle do pokoju wchodzi Antek i Marianna go rozpoznaje. Możejko i Górska udają się do domu Ksawerego Rytla, ale ten nic nie słyszał o van Klausenie. Proboszcz odwiedza Izabelę, bo chce porozmawiać z jej mężem. Duchowny wypytuje go o Hermana, ale ten go nie zna. Ekspertyza pocisku wykazuje, że strzelano z kolta z 1886 roku, egzemplarz kolekcjonerski, którego jeszcze nie znaleziono. Karolina ustaliła, że Rytel i van Klausen znali się z wykładów. Ksawery przyznaje, że to prawda. Izabela wyznaje, że mąż narobił długów kupując cenne dzieła sztuki, więc postanowiła sprzedać listy miłosne cesarza Napoleona do Marii Walewskiej Hermanowi. Policjanci podejrzewają, że Rytel chciał jej odzyskać, ale van Klausen nie zgodził się, więc Ksawery go postrzelił. Ten przyznaje, że pojechał do hotelu, ale na miejscu była już karetka i radiowozy, więc wrócił do domu. Policjanci zatrzymują go. Mietek opowiada o tym Mateuszowi, który wierzy w wersje Rytla. Antek słyszy dziwną rozmowę Marianny przez telefon. Izabela przychodzi do kościoła i wyznaje księdzu, że wiele lat temu była zakochana w Hermanie, ale szybko wróciła do męża. Gdy ten się o tym dowiedział był wściekły, ale nie wierzy w jego winę. Całą rozmowę słyszy Julek. Proboszcz udaje się do hotelu i próbuje wypytać recepcjonistę, ale ten go zbywa. Duchowny oferuje również pomoc pokojówce Olenię, która jest Ukrainką, ale uczy się mówić po polsku. Podczas spaceru z Justyną do Oresta przyjeżdża Nocul i oznajmia, że van Klausen odzyskał przytomność. Mateusz przynosi Olenię książki, ale jej nie zastaje, więc chce zostawić je w jej pokoju. Po wizycie u Hermana inspektor każe zwolnić Rytla z aresztu. Ksiądz przyłapuje Julka i Olenę na próbie zakopania broni. To chłopak postrzelił van Klasena. Więcek próbuje ukraść pieniądze z plebanii, na czym przyłapuje ją Antek. Julek przyznaje, że postrzelił van Klausena w czasie szamotaniny, kiedy chciał ukraść listy dla ojca, który bardzo przeżył ich stratę. Olena pomogła mu wejść do pokoju, a potem ukryła go w kanciapie pokojówek. Policjanci przyjeżdżają zatrzymać Julka i Olenę. Antek z Marianną postanawiają rozpocząć razem nowe życie. Proboszcz daje im trochę pieniędzy.

CiekawostkiEdytuj

  • W tym odcinku Artur Pontek (Marian Marczak) po raz kolejny reklamuje Kasy Stefczyka.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki