FANDOM

Aukcja
Sezon 5, odc. 64
Informacje podstawowe
Premiera 21.04.2011
Reżyseria Andrzej Kostenko
Chronologia
Poprzedni odcinek Zdobycz
Następny odcinek Taka piękna niedziela

Aukcja - to sześćdziesiąty czwarty odcinek serialu Ojciec Mateusz.

StreszczenieEdytuj

Trwają przygotowania do aukcji obrazu. Mateusz spotyka Grażynę, która obecnie studiuje administracje w Kielcach, a jej pasją jest wspinaczka. Żona Mikołaja wyjeżdża na tydzień nad morze z dwójką ich dzieci. Tuż po ich odjeździe do mężczyzny przychodzą windykatorzy od Czarnockiego, którzy domagają się 350 tys. Dają mu dwa dni na zwrot długu. Na plebanię przychodzi pocztówka od Piotra, który został wybrany do pięcioosobowej ścisłej czołówki organistów. Ksiądz proponuje Natalii pójście na aukcję obrazu Olgi Boznańskiej. Policjanci nadzorują przygotowania do aukcji. Nagle Mikołaj dzwoni do kustosza i chce wszystko odwołać, ale kustosz Baczko się nie zgadza. Proboszcz przychodzi na aukcje. Nagle zauważa, że Grażyna po chwili wychodzi. Dziewczyna przyznaje, że Mikołaj Wolański, który sprzedaje obraz to jej brat. Krytyk Adam Kania twierdzi, że obraz to fałszywka, czym wywołuje zamieszanie. Organizatorzy postanawiają ściągnąć eksperta Rybickiego. W nocy obraz zostaje skradziony. Dwa dni później Rybiński z organizatorami to odkrywają. Kustosz wzywa policje. Nie ma żadnych śladów włamania, a jedyne klucze ma kustosz, ale nie trzyma ich w sejfie. Na komendzie Mikołaj wyjawia, że obraz nie był ubezpieczony. Grażyna przychodzi na komisariat z pretensjami do brata. Wracając Mikołaj zauważa windykatorów pod swoim domem i odjeżdża stamtąd. Przychodzi na plebanię i opowiada księdzu o swoich problemach finansowych, ale nie chce zgłosić sprawy na policje i prosi o nocleg. Mikołaj rozmawia z Natalią o obrazie. Następnego dnia Mietek ustala, że Baczko był dawniej posądzony o wystawienie fałszywej opinii. Aspirant podejrzewa kustosza. Mikołaj dostaje SMS-a z groźbami i boi się o swoją rodzinę. Proboszcz każe mu zostać na plebanii. Policjanci zabierają kustosza, czego świadkiem jest Mateusz. Baczko jest pewien, że obraz to oryginał i zapewnia, że nie ma nic wspólnego z kradzieżą. Jeden z potencjalnych kupców, Igler, chce wyjechać z Sandomierza. W mieszkaniu kustosza policjanci nie znajdują poszukiwanego obrazu, więc mężczyzna jest wolny. Proboszcz mówi Mikołajowi, że Igner wyjechał. Mężczyzna dzwoni do Beaty, aby uważała na siebie i na dzieci. Chce jechać do rodziny, ale ksiądz odwodzi go od tego pomysłu. Mietek obserwuje Baczka. Jadąc za nim dociera do domu na przedmieściach. Pluskwa naprawia dach co bardzo nie podoba się Natalii. Wieczorem Możejko z Gibalskim docierają do domu. Przyłapują tam kustosza na malowaniu. Rano Możejko każe Noculowi sprawdzić Kanię. Ksiądz zauważa łatwo otwierane okno i ślady piasku na parapecie (pracownia, w której przechowywano obrazy jest bardzo wysoko). Okazuje się, że nie istnieje krytyk o nazwisku Adam Kania. Mateusz zabiera Mikołaja do bunkrów, gdzie Grażyna trenuje wspinaczkę. Duchowny wie już, że to ona ukradła obraz. Kobieta odjeżdża ze swoim narzeczonym. Policja próbuje ich gonić, ale ich radiowóz nie chce odpalić. Proboszcz wraca z Mikołajem na plebanię, gdzie Natalia oznajmia im, że dzwoniła jakaś kobieta i prosiła księdza o spotkanie w kościele. To Grażyna, która nie wiedziała o problemach brata i chciała chronić pamiątkę rodzinną przed sprzedażą. Z łatwością wspięła się do pracowni. Kobieta przez telefon prosi narzeczonego, żeby przywiózł obraz. Mateusz dzwoni do Możejki i oznajmia mu, że obraz się odnalazł. Ekspert potwierdza, że to oryginał, więc Mikołaj może go sprzedać. Justyna chce go kupić dla miasta. Mikołaj wycofuje oskarżenie. Natalia pochłonięta oglądaniem zdjęć dzieł Boznańskiej zapomina o gotowaniu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki